Jazyky bez barier

Program pro usnadnění výuky jazyků nejen pro dyslektiky

Žákovská konference 2016

22. květen 2016

Dne 18. 5. 2016 prezentovalo pět inovačních týmů ze tří základních škol osm nových souborů na téma „Bavíme se o technice česky i anglicky.“

Přehled vytvořených souborů v online knihovně

Inovační tým paní učitelky Milady Sklenářové ze ZŠ Sadová, Velká Bíteš: TECHNICKÉ POHÁDKY (5. ročník)

Inovační tým paní učitelky Olgy Čermákové ze ZŠ Sadová, Velká Bíteš: MOBILE PHONE (6. ročník)

Inovační tým paní učitelky Renáty Řimnáčové ze ZŠ Dědina, Praha 6: PEJSEK NEŠTĚKÁ, ROZBITÝ ŠNEK, OPRAVA AUTÍČKA, POROUCHANÝ TOASTOVAČ (5. ročník)

Inovační tým doktorandky Jany Pálenské, UK obor pedagogika: ROBOTS (5. ročník)

Inovační tým paní učitelky Heleny Pálenské ze ZŠ Hanspaulka, Praha 6: GRAMATIKA A TECHNIKA – předpřítomný čas, otázky a krátké odpovědi (9. ročník)

V čem byla konference stejná jako předchozí

Naše letošní žákovská konference byla v něčem stejná jako předchozí konference. Je určena pedagogům a dětem s různým stupněm jazykového nadání. Inovační týmy učitelů a dětí vytvořily prezentace v počítačovém systému Jazyky bez bariér na zadané téma. Tvorba souborů děti zajímá a vytvořené soubory jsou dobře uchopitelné dětem s dyslexií. Všem jsou zdarma dostupné v naší online knihovně.

Na žákovských konferencích neporovnáváme jazykové výkony dětí jako na soutěžích, ale podporujeme spolupráci dětí a dospělých a oceňujeme jedinečnost a rozmanitost všech prezentací a jejich tvůrců. Opět se nám potvrdilo, že když dva dělají totéž, není to totéž. Soubory byly opravdu rozmanité, nápadité a humorné. Děti vymýšlely obsah, překládaly, psaly a nahrávaly a také fotografovaly a kreslily. Samozřejmě paní učitelky pomohly, kde bylo potřeba.

V čem byla konference nová

V médiích můžeme slyšet i číst, že naše národní hospodářství potřebuje více kvalifikovaných techniků a hlavně techniků s dobrou jazykovou výbavou. S ohledem na tuto společenskou výzvu jsme letošní téma pro vytvářené prezentace záměrně zaměřili na techniku. Náš příspěvek pro budoucí i současné techniky je maličký, ale je odborně erudovaný a má pozitivní citový náboj, a to není zase tak málo. Velmi si vážím práce a zájmu paní učitelek, které se zapojily nad rámec svých povinností.

Letos jsme konferenci měli i vzácné hosty ze čtyř vysokých škol a univerzit v České republice. Zajímají se o zpřístupňování jazykové výuky pro studenty s dyslexií. Potíže s dyslexií dětí na základních školách i studentů na středních a vysokých školách jsou podobné: Jedná se o problémy vnímat mluvenou a psanou řeč a vzájemně je koordinovat. Je důležité zaměřovat pozornost na výsledky, na procesy a hlavně na lidi.

Externí spolupráce

Zajímavá byla i externí spolupráce s pedagogem Bohumilem Auerspergerem a studenty z 1. ročníku VOŠ dopravní, Praha 1. Na zadané téma vytvořili ve své školní knihovně náročnější soubory: STEVE JOBS, THE GREAT RECESSION, CARS, FACEBOOK, JAK SE PŘIPRAVIT NA PRACOVNÍ POHOVOR. Studentům se při práci s programem Jazyky bez bariér líbilo, že prezentace jsou včetně mluvené řeči a tak si mohou vše dobře připravit dopředu. Pedagog ocenil, že program svým způsobem nutí ke stručnosti, tak studenti více přemýšlí a vybírají podstatné informace.

Děkujeme

Záštitu nad konferencí převzal předseda Českého svazu vynálezců a zlepšovatelů. Zázemí poskytl Úřad průmyslového vlastnictví v Praze. Video zajistila vzdělávací firma Motiv P z Brna. Děkujeme.

Projekt podporují: