22. květen 2016
Dne 18. 5. 2016 prezentovalo pět inovačních týmů ze tří základních škol osm nových souborů na téma „Bavíme se o technice česky i anglicky.“
Inovační tým paní učitelky Milady Sklenářové ze ZŠ Sadová, Velká Bíteš: TECHNICKÉ POHÁDKY (5. ročník)
Inovační tým paní učitelky Olgy Čermákové ze ZŠ Sadová, Velká Bíteš: MOBILE PHONE (6. ročník)
Inovační tým paní učitelky Renáty Řimnáčové ze ZŠ Dědina, Praha 6: PEJSEK NEŠTĚKÁ, ROZBITÝ ŠNEK, OPRAVA AUTÍČKA, POROUCHANÝ TOASTOVAČ (5. ročník)
Inovační tým doktorandky Jany Pálenské, UK obor pedagogika: ROBOTS (5. ročník)
Inovační tým paní učitelky Heleny Pálenské ze ZŠ Hanspaulka, Praha 6: GRAMATIKA A TECHNIKA – předpřítomný čas, otázky a krátké odpovědi (9. ročník)
Naše letošní žákovská konference byla v něčem stejná jako předchozí konference. Je určena pedagogům a dětem s různým stupněm jazykového nadání. Inovační týmy učitelů a dětí vytvořily prezentace v počítačovém systému Jazyky bez bariér na zadané téma. Tvorba souborů děti zajímá a vytvořené soubory jsou dobře uchopitelné dětem s dyslexií. Všem jsou zdarma dostupné v naší online knihovně.
Na žákovských konferencích neporovnáváme jazykové výkony dětí jako na soutěžích, ale podporujeme spolupráci dětí a dospělých a oceňujeme jedinečnost a rozmanitost všech prezentací a jejich tvůrců. Opět se nám potvrdilo, že když dva dělají totéž, není to totéž. Soubory byly opravdu rozmanité, nápadité a humorné. Děti vymýšlely obsah, překládaly, psaly a nahrávaly a také fotografovaly a kreslily. Samozřejmě paní učitelky pomohly, kde bylo potřeba.
V médiích můžeme slyšet i číst, že naše národní hospodářství potřebuje více kvalifikovaných techniků a hlavně techniků s dobrou jazykovou výbavou. S ohledem na tuto společenskou výzvu jsme letošní téma pro vytvářené prezentace záměrně zaměřili na techniku. Náš příspěvek pro budoucí i současné techniky je maličký, ale je odborně erudovaný a má pozitivní citový náboj, a to není zase tak málo. Velmi si vážím práce a zájmu paní učitelek, které se zapojily nad rámec svých povinností.
Letos jsme konferenci měli i vzácné hosty ze čtyř vysokých škol a univerzit v České republice. Zajímají se o zpřístupňování jazykové výuky pro studenty s dyslexií. Potíže s dyslexií dětí na základních školách i studentů na středních a vysokých školách jsou podobné: Jedná se o problémy vnímat mluvenou a psanou řeč a vzájemně je koordinovat. Je důležité zaměřovat pozornost na výsledky, na procesy a hlavně na lidi.
Zajímavá byla i externí spolupráce s pedagogem Bohumilem Auerspergerem a studenty z 1. ročníku VOŠ dopravní, Praha 1. Na zadané téma vytvořili ve své školní knihovně náročnější soubory: STEVE JOBS, THE GREAT RECESSION, CARS, FACEBOOK, JAK SE PŘIPRAVIT NA PRACOVNÍ POHOVOR. Studentům se při práci s programem Jazyky bez bariér líbilo, že prezentace jsou včetně mluvené řeči a tak si mohou vše dobře připravit dopředu. Pedagog ocenil, že program svým způsobem nutí ke stručnosti, tak studenti více přemýšlí a vybírají podstatné informace.
Záštitu nad konferencí převzal předseda Českého svazu vynálezců a zlepšovatelů. Zázemí poskytl Úřad průmyslového vlastnictví v Praze. Video zajistila vzdělávací firma Motiv P z Brna. Děkujeme.
Projekt podporují: